Wednesday, June 23, 2010

letter 216

i memang peminat cerita dari negara seberang, indonesia. walau kebanyak rakyat malaysia ni kadang2 bertempik suruh kurangkan drama2 dari sana tapi i tetap x kisah. kadang2 i rasa drama2 malaysia ni pun lebih kurang bosan gak. tak habis2 dengan gaya orang kayalah sangat!, gaya sembang juta2, x pernah lah projek kurang dari juta, mummy, daddy la, gaduh adik beradik rebut harta la, macam2 la. drama melayu yang betul2 buat i tabik adalah nur kasih dan adamaya saja.

tentang drama indonesia, perkara yang mesti ada pula adalah :

- mesti berkisar cerita tentang orang kaya sangat dan orang miskin sangat
- mesti ada kehilangan anak dari kecil atau tertukar anak dengan tak sengaja. pastu rupanya anak yang hilang tu adalah yang selama ini ada di depan mata.
- lepas tu senang sangat nak trace anak yang hilang. hanya dengan bertandakan loket, rantai atau tanda2 kelahiran. yang pakai atau ada tanda pun semua yang selama ini di depan mata dia. tak pernah lah takkan jumpa punya.
- mesti ada watak orang kaya yang sangat berlagak dan gila kerek. dialah yang selalu mendatangkan masalah dalam drama ini.
- dan watak baik pula adalah yang baik sangat2 hingga boleh dibodohkan berkali2 pun x kisah.
- mesti ada scene di mana bila tengah sembang benda apa2, ada sajalah yang dengar diam2 dari jauh padahal ikutkan jarak macam tu mana leh dengar.
- mesti juga ada scene tiba2 terserempak. dan2 lah orang tu nak lalu kat situ. ternampak kecurangan ke, pelanggaran ke, apa2 sajalah.
- lepas tu mesti ada scene pelakon tu buat apa2 yang baik atau tak sengaja, yang jahat akan upah siapa2 rakamkan kejadian tu dan akan dijadikan 'modal' nak jatuhkan si baik tadi dan yang tengok pun akan percaya bulat2 cerita si jahat tu tanpa dengan explanation si baik tu.
- mesti ada sakit2 kronik macam barahlah, ketumbuhan yang membahayakanlah. tak pernahlah sakit sikit2.
- dan bila sakit, adik beradik yang dorang akan bertungkus lumus cari cara duit yang berpuluh2 ribu tu dan senang2 akan dapat dengan hanya buat kerja sambilan dalam beberapa hari saja.
- tidur ke, bangun tidur ke, tetap bermekap dan berset rambut bagai.

ahhh! banyak lagilah yang tak masuk akal. penat jari i nak taip. tapi i tetap suka dengan drama indonesia sebab suka tengok pelakon2nya yang cun2. tua ke, muda ke, semuanya sedap mata memandang.


Agnes Monica Pictures, Images and Photos

nabila syakieb Pictures, Images and Photos

nia ramadhani Pictures, Images and Photos

revilina s. temat Pictures, Images and Photos

No comments: