Thursday, July 28, 2011

Allah selamatkan kamu, anak


Salaam,

Hari ini genap 5 tahun umur anak sulung tersayang, AUFA FARHAD FADZIL ADZHA. Anak yang baik. Dengar kata. Penakut. Means dia takkan buat benda bukan2 yang dia tahu akan menyakitkan dan membahayakan dia. Macam maknya. Hehehe. Bila maknya drive laju sikit, dia akan cakap, 'mak, janganlah laju2, orang perempuan tak boleh racing'. Abang yang sayangkan adik2. Dia beli apa2 mesti suruh beli dua. 'Untuk Anwar', katanya. Anak yang manja. Sensitif. Anak yang bila kita kata jangan, dia takkan buat.

Anak yang kuat sentap juga. Hehehe. Anak yang cakapnya tersusun mcm orang tua. Kadang2 buat kita gelak. Anak yang pemalas sebab anak sulung, cucu sulung, sangat dimanjakan. Anak yang minatnya cenderung dalam hal2 agama. Bila dia bosan, dia akan buka cd iqra mari mengaji kat laptop dan mengaji ikut cd tu. Malam2 kalau free, mengaji dengan toknya.

Anak yang saya nak dia jadi ahli agama. Tak kiralah sebagai ustaz ke, hafiz ke sebab dia cenderung ke arah itu. Peribadi dia buat saya nak bawa dia mendalami itu. Air mukanya tenang. Saya percaya kalau saya bimbing dia, dia pasti berjaya. InsyaAllah. Saya selalu doakan itu kerana doa seorang emak kalau betul caranya, insyaAllah tiada hijabnya. Tapi kalau tak solat, tak berperibadi yang elok, macamana nak doakan anak2? Anak, berjaya di dunia belum tentu berjaya di akhirat tapi saya nak dia lebih berjaya di akhirat untuk dia bantu mak, ayah dia nanti, insyaAllah. Duit bergunung dia bagi nanti tak ada gunanya kalau dia tak solat, tak taat dengan Allah, Rasul dan mak ayah dia. Itu kunci kejayaan anak2 nombor 1. Kalau dia berjaya di dua2 dunia iaitu dunia sekarang dan dunia kemudian, itu adalah bonus bagi saya tapi saya mahu dia utamakan dunia kemudian.

Apa saja yang dia nak buat kalau ke jalan Allah yang diredhai, saya akan sokong, bagi bimbingan. InsyaAllah.

*tears rolling down. Mak sayang Farhad.

No comments: