Wednesday, May 19, 2010

letter 204

dulu masa kecil, balik kampung ke kelantan adalah 'azab'. lagi perjalanan dulu2. ambil masa hampir 10 jam. dan akan berhenti beberapa kali sebab nak muntah. ubat tahan muntah i, sepanjang 10 jam itu harus non stop pasang radio untuk dengar apa2 lagu pun x kisah. x tahu kenapa. maybe ianya buat i khayal dan lupakan rasa pening dan mual. tapi bila dah sampai, x rasa nak balik sebab habis hati jumpa saudara mara. betul2 i main macam budak kampung. berselemuih!

bila dah besar sikit, balik kampung ke kelantan adalah sedikit best. still lagi yang x best itu adalah perjalanan yang jauh tapi sebab ayah dah expert, perjalanan hanya mengambil masa 8 jam saja. macam2 shortcut beliau tempuh. dan paling best sebab dapat jalan2, shopping2, cuci mata mat kelate hok come2. still masih best hang out dengan cousins.

sekarang bila dah kahwin adalah paling best. x tau kenapa. maybe i dah semakin rindu dengan chek, mek yang dah nampak semakin tua dan kurang sihat. maybe sebab sekarang diorang pun dah jarang datang rumah i macam dulu2 berdua2an naik bas melawat cucu2. dah x larat duduk dalam bas lama2, kata diorang. dan seronok mungkin bawa anak2 jumpa nyang diorang. suami i pun mesra dengan chek dan mek. even rumah diorang usang, tv x de astro tapi kami sangat selesa. maybe mak dan ayah i dah serapkan dalam diri, jangan nak ngada2 nak beza2kan opah sana, opah sini. jangan nak buat2 geli dengan orang2 tua tu. jangan nak buat2 x suka dengan keadaan rumah diorang sebab di situlah tempat ayah kita membesar. jangan nak buat muka bila diorang hidangkan makanan yang x seberapa.

memang i bukan jenis itu. i selesa tidur di atas lantai papan beralaskan tilam nipis even dulu2 pernah kena gigit lipan masa tidur. memang tiap2 malam di sana, sama2 lepak dengan chek, mek tengok tv1, tv2, tv3, tv8, tv9 dan siaran tv thailand yang memang sampai siarannya. sangat kelakar layan mek i tonton wrestling. memang i akan makan apa saja yang mek hidang, ikan merah bakar cicah budu, masak singgang, ikan kering. sedap! dan perkara yang tak pernah miss tiap kali kami berangkat pulang dari i kecil sampailah i besar, waktu bersalaman dengan mek i, dia mesti akan cium pipi i kiri kanan dan minta maaf kalau ada salah silap. dari i kecil sampailah beranak dua ni, dia tak pernah miss. dan paling kelakar, dari kecil sampai sekarang dia akan bagi duit. biar pun x banyak tapi kami sangat menghargai.

sebab tu setiap masa i rindu chek dan mek i. setahun 2 kali kami mesti balik kampung. insyaAllah dalam waktu terdekat ini kami akan balik kampung lagi sebab dengarnya chek x sihat. i tak tahu bagaimana rasanya kalau mereka tiada nanti. sebab mereka kesayangan i...

No comments: